Koninklijke onderscheiding voor Gerda Bruins

(bron: https://www.maarkelsnieuws.nl/?p=106247)

In de raadszaal van het gemeentehuis van Hof van Twente werd vanavond tijdens de raadsvergadering afscheid genomen van de oude gemeenteraad. Voor een aantal raadsleden is het afscheid van korte duur omdat ze morgen worden geïnstalleerd voor de komende raadsperiode.

Dat geldt niet voor de raadsleden die zich niet verkiesbaar hebben gesteld of niet zijn gekozen bij de verkiezingen van twee weken geleden. Gerda Bruins die na 23 jaar raadslidmaatschap niet terugkeert in de gemeenteraad kreeg vanavond bij haar afscheid een Koninklijke onderscheiding. Bruins is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. “Het zal wennen zijn om niet dagelijks meer met de politiek bezig te zijn. Ik ken een wethouder die dat nu al kan bevestigen.

Maar als geboren en getogen Markeloër blijf je ongetwijfeld betrokken bij wat er speelt in onze gemeenschap”, aldus burgemeester Ellen Nauta in haar toespraak. In een advies aan de nieuwe raadsleden gaf Gerda Bruins bij haar afscheid mee om zich aan de hoofdtaak te houden en niet onnodig schriftelijke vragen te stellen. Ook scheidend gemeenteraadslid Alice Olde Reuver of Briel eenzelfde Koninklijke onderscheiding.

Naast Gerda Bruins werd er vanavond tevens afscheid genomen van nog twee Markelose raadsleden. Anita Leeftink volgde in 2019 Rudi Buschers op als raadslid is bij de afgelopen verkiezingen niet herkozen. Herman Wevers keert na een periode van vier jaar eveneens niet terug in de raad. Hij had er eerder al voor gekozen om zich niet verkiesbaar te stellen.

De gemeenteraad bestaat natuurlijk uit meer dan alleen raadsleden uit Markelo. Zo werd er afscheid genomen van Andre Pierik, Eric Raadhuis, Theo Reijnders, William Sanches, Belgin Sayin, Johnny Hagreis, Hanneke van Groningen en Edwin Scheperman. De laatste twee maken door mogelijk wethouderschap van Harry Scholten en Wim Meulenkamp nog kans op een raadszetel in de komende periode.