Motie 'Vervroegen verbreding A1' krijgt steun gemeenteraad Hof van Twente

Ze kreeg de handen op elkaar van de voltallige gemeenteraad in de Hof van Twente voor het inbrengen van de zogenaamde 'A1-motie' op woensdag 12 juli. Daarmee vroeg VVD-raadslid Ellen te Riele steun voor de VVD-lobby richting Den Haag voor het versnelt verbreden van de A1 tot aan Azelo, en deze direct te laten volgen op de geplande verbreding tot Rijssen (oplevering in 2020). Geeft de regering geen gehoor aan deze oproep, dan volgt het realiseren van de driebaanssnelweg tussen Rijssen en Azelo pas in 2024-2028. Volgens Te Riele is dat onaanvaardbaar omdat weggebruikers van en naar Twente nu al dagelijks in de file staan op dit traject. "De A1 is een belangrijke verbindingsroute van en naar Duitsland en Polen. In Twente blijft de bereikbaarheid over de weg achter bij concurrerende regio’s." Dit wordt bevestigd in onderzoeksrapport 'Kracht van Oost-Nederland'

Files en ongelukken voorkomen

De VVD gaat deze motie ook op provinciaal niveau indienen. Daarmee hoopt ze een zo groot mogelijk draagvlak te krijgen voor het versneld breder maken van de A1 van twee naar drie rijstroken. "Door de toenemende verkeersdruk op de A1 ontstaan er helaas elk jaar meer ongelukken. Vooral het vrachtverkeer neemt aantoonbaar toe sinds het aantrekken van de economie. Ondernemers die afhankelijk zijn van de A1, lijden forse schade als eigen medewerkers, maar ook toeleveranciers staan stil in de file. Een goede doorstroming op deze route is belangrijk voor de bereikbaarheid én de economische ontwikkeling van de regio. Zowel voor ondernemers als voor mensen die blijven, of willen gaan wonen in Twente."

Concurrentiekracht Twente

Voor de verbreding van de A1 Apeldoorn – Azelo investeert het Rijk €424 miljoen. Dit bedrag is inclusief €115 miljoen cofinanciering door de provincie Overijssel. "We zijn blij dat de verbreding is opgenomen in het meerjareninvesteringsprogramma en uitgevoerd wordt door Rijkswaterstaat. Maar waarom zo lang wachten met uitvoering? Snellere realisatie van de verbreding A1 is echt noodzakelijk om de concurrentiekracht van Twente te behouden."

Contact met VVD Hof van Twente

Meer informatie over VVD-Hof van Twente en haar standpunten vindt u op deze website. In gesprek met VVD Hof van Twente, bel dan met VVD-fractievoorzitter Gerda Bruins of Ellen te Riele.