Gemeenteraad Hof van Twente roept op tot ruimte in stikstofplannen

Tijdens de raadsvergadering van dinsdagavond 14 juni heeft de gemeenteraad Hof van Twente unaniem de motie gesteund om meer ruimte te creëren binnen de stikstofplannen. De motie roept aan de provincie deze ruimte op. Ook roept de motie op aan het kabinet en de provincie om samen met de lokale overheden te kijken naar passende oplossingen voor het stikstofprobleem. Daarnaast wordt innovatie genoemd als kracht waar de gemeente samen met de provincie en het kabinet op kan voort borduren.

Tijdens de raadsvergadering vond een sterk debat plaats in de raadszaal. De desbetreffende motie werd ingediend door VVD, CDA en Gemeente Belangen. Woordvoerder Andre Elbert (VVD) zei het volgende: “We hebben heel veel contact gehad met elkaar, in den lande en hier in de Hof en hebben gezegd “we moeten hier een signaal afgeven.” Arjan Zandvoort (CDA) voegde hier het volgende aan toe: “Wat de essentie van dit stuk is, is dat de doelen op zich helder zijn. We moeten voldoen aan de vogel- en habitatrichtlijn, maar de weg ernaar toe, die stellen wij hier ter discussie.”

Er ontstond een felle discussie tussen de coalitie en de oppositiepartijen. Dit omdat er in het initiële voorstel een aantal punten stonden waar de oppositie zich niet in kon vinden. Voor een schorsing, kwam André Elbert nogmaals tot de essentie van de ingediende motie: “Het kan op deze manier niet. We willen de ruimte om met onze eigen boeren en inwoners in gesprek te gaan om te laten zien dat het ook op een andere manier kan."

Tijdens een schorsing van een kwartier, is de initiële motie aangepast, vervolgens stemde de gehele gemeenteraad unaniem voor de motie.