Sjouke Dijkstra leest de uitspraak in hoger beroep van de Raad van State deze woensdag tien keer, voordat hij gelooft dat-ie mag nieuwbouwen aan de Rijssenseweg. "Het is gelukt! Het is mooi dat er een eind is gekomen aan een lange en bizarre lijdensweg. Al die trammelant was niet nodig geweest, maar het recht heeft gezegevierd. Het is goed zo, de vlag kan uit", reageert Dijkstra opgelucht. 's Avonds komt bij hem thuis de kruidenbitter op tafel om de uitspraak, waar geen beroep tegen mogelijk is, te vieren.
Dijkstra voelt zich geen winnaar in het lange gevecht voor een nieuwe garage met showroom en een snellaadstation voor elektrische auto's aan de rand van Markelo: "Nogmaals: het is jammer dat zo moest lopen." De ondernemer krijgt ook felicitaties van wethouder Wim Meulenkamp. "Ik ben echt ontzettend blij voor Sjouke. Hij was zo vasthoudend en is nooit zijn vertrouwen kwijtgeraakt. Het is mooi dat het gelukt is om de zaak samen vlot te trekken", zegt Meulenkamp. Dijkstra wil zo snel mogelijk met de bouw beginnen. "In de tweede helft van dit jaar moet het er staan." Zijn bedrijf is nu nog gevestigd aan de Holterweg in Markelo en is daar uit zijn jasje gegroeid.
Bestuursrechter
In februari vorig jaar steekt de bestuursrechter nog een spaak in het wiel naar aanleiding van bezwaren van een omwonende tegen nieuwbouw. Volgens de rechter ligt er in de regio veel te veel bedrijfsgrond braak en zou de gemeente onvoldoende onderzoek hebben gedaan naar de ruimtelijke behoefte in de regio en betere locaties.
De omwonende vindt dat Dijkstra moet verkassen naar het bedrijventerrein Zenkeldamshoek bij Goor waar nog veel grond braak ligt. Maar daar is de Raad van State het niet mee eens. Want Zenkeldamshoek ligt ongeveer 9 kilometer van Markelo, terwijl het klantenbestand van Dijkstra voor 80 procent bestaat uit particulieren en bedrijven uit Markelo. Verplaatsing kan een groot verlies aan klandizie betekenen, stelt de Raad van State.
Leefbaarheid
Het rechtscollege wijst erop dat Dijkstra het enige garagebedrijf met een werkplaats in Markelo is. Gelet op de leefbaarheid van Markelo vindt de Raad van State verplaatsing naar Goor 'niet wenselijk'. Bovendien is er in het dorp geen openbare voorziening voor het snel opladen van elektrische auto's. Dijkstra wil drie openbare laadpunten bij zijn nieuwe autobedrijf. Ook blijkt volgens de Raad van State uit klantenonderzoek dat er sprake is van een regionale behoefte uit Markelo en omgeving aan het autobedrijf. De rechter is er ten onrechte vanuit gegaan dat onder regionale behoefte een groter gebied dient te worden verstaan dan uitsluitend Markelo, oordeelt de Raad van State.
Sjouke Dijkstra laat in het najaar van 2006 voor het eerst aan de gemeente weten dat hij wegens ruimtegebrek aan de Holterweg wil verhuizen naar nieuwbouw aan de Rijssenseweg.
Tegenwerking
Hij wordt vervolgens naar eigen zeggen jarenlang tegengewerkt door de gemeente, vooral door oud-wethouder Josh Sijbom met wie hij niet door een deur kan. De relatie Dijkstra-gemeente verbetert als Meulenkamp in 2014 Sijbom als wethouder opvolgt. Tussen hen is er wel een klik. Ook de gemeenteraad dringt aan op normalisatie van de verhoudingen.
Maar dan volgt nieuwe tegenslag: de provincie ligt dwars, onder meer omdat er in de Hof een overcapaciteit aan bedrijventerreinen is en omdat nieuwbouw niet past in het essenlandschap. Wethouder Meulenkamp praat zich in Zwolle de blaren op de tong om de provincie om te krijgen en slaagt daarin. De Hof trekt het toevoegen van extra vierkante meters bedrijfsterrein recht en de nieuwbouw wordt in het landschap ingepast.
Met de uitspraak in hoger beroep van de Raad van State is nu de laatste horde genomen. Sjouke Dijkstra: "Er is sinds 2006 verschrikkelijk veel gebeurd. Ik kan nu vooruit kijken."
Via TC Tubantia