Wethouder Meulenkamp onthult Reggebank

Wethouder Wim Meulenkamp onthulde vrijdagmiddag 5 oktober de Reggebank. Dit bankje met mozaïek is gemaakt door Stadslandbouw Hof van Twente in opdracht van Stichting Stads-Regge Goor. De volledig gerenoveerde bank beeldt de Regge en Goor Muziekstad uit, en is geplaatst tegenover de Hofkerk.

Stichting Stads-Regge Goor wil graag dat de Regge weer zichtbaar wordt in Goor. Daarom kwamen ze op het idee om een mooi mozaïekbankje te plaatsen in het centrum. Ina van de Riet van Stadslandbouw heeft het bankje ontworpen, samen met stagiaire Roos Schütte. Vervolgens hebben zo’n dertig vrijwilligers, waaronder van Stadslandbouw, van eind november tot en met maart hard gewerkt aan het leggen van het mozaïek. Deze middag werd het bankje eindelijk geplaatst op het plein tegenover de Hofkerk en Grand Café de Zon. De bank werd onthuld door voorzitter van Stadslandbouw Bennie Haafkes, vrijwilligers Frans ten Hagen en Geertje Dunning en wethouder Wim Meulenkamp. De wethouder is trots op het werk dat de vrijwilligers verzet hebben. Daarbij was hij blij dat hij ‘op zo’n mooie dag zo’n mooie bank mocht onthullen’. “Alles van Goor zit erin.” Op de bank staat de Regge afgebeeld, vissen en de Goorse mispelbloemen. De pianotoetsen op het zitvlak beelden Goor Muziekstad uit. Ook ziet Meulenkamp het zitten om meer van zulke banken in Goor te plaatsen. “We gaan kijken hoe we Goor nóg mooier kunnen maken. Wellicht kan dat door meer mozaïekbanken te plaatsen. Zo is de bank bij de bibliotheek een echte ontmoetingsplek geworden, het zou mooi zijn als we meer van dat soort plekken kunnen creëren.”

De Regge terug in Goor

Stichting Stads-Regge Goor wil graag de Regge weer terugzien in het centrum van Goor, om daarmee de oorspronkelijke loop van de rivier te herstellen. Daarmee zijn ze in gesprek met Gemeente Hof van Twente, Waterschap Vechtstromen en Landschap Overijssel. “We werken hard aan de Regge”, aldus voorzitter Henk Meijerink van de stichting. Uiteraard is het niet mogelijk om van de een op de andere dag de Regge terug te krijgen in het centrum. Tot die tijd wil de stichting Gorenaren en toeristen graag bewust maken van de geschiedenis van Goor en de Regge. De mozaïekbank is hier een van de vele voorbeelden van.

Social Wall

Bij Stadslandbouw Hof van Twente wordt er heel wat mozaïeken gemaakt. Na drie jaar lang werk is een prachtig mozaïek die de gemeente Hof van Twente uitbeeld eindelijk gereed. Hij wordt de ‘Social Wall’ genoemd, aangezien hij is gemaakt door mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt, waaronder gehandicapten. Op het werk van zo’n 8 meter breed zijn alle kernen te zien, het Twentekanaal en de Regge. Ook dit mozaïek is ontworpen door Ina van de Riet. De volgende projecten zijn ook al in de maak: zitkubussen die ook een Regge-ontwerp hebben, met water en kikkers. Deze komen in de buurt van verhaalborden te staan die te vinden zijn in het centrum van Goor. Ook moeten er meer versierde bankjes bijkomen. Ina van de Riet vertelt: “Er staan al een heleboel gemeentebankjes in Goor die toe zijn aan een opknapbeurt. Er zijn 19 banken die we willen renoveren. Bedrijven kunnen deze ‘adopteren’, en wij maken er vervolgens kunst van. De bovenkant van alle bankjes krijgen een muziekthema en het thema Hundertwasser moet erin terugkomen. Verder is het vrij wat voor onderwerp er op de bankjes komen. Het is een duurzaam en sociaal project, waarbij al bestaande bankjes worden opgefrist en mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt aan het werk zijn.”

Via Hofgids