Mineral Valley Twente gaat ammoniak meten

Mineral Valley Twente gaat bij boeren in de stal ammoniakmetingen uitvoeren om uit te zoeken hoe je managementmaatregelen kunt vertalen naar de ammoniakuitstoot van een agrarisch bedrijf.

© Nieuwe Oogst

Hiermee wil Mineral Valley bijdragen aan het oplossen van de stikstofproblematiek. "Boeren werken nu met een milieuvergunning waarin de ammoniakuitstoot van het bedrijf is berekend op grond van het aantal dieren in combinatie met een ammoniakfactor die hoort bij het stalsysteem van het bedrijf. Echter hoe de boer boert, heeft ook veel invloed op de ammoniakuitstoot. Maar daar wordt niet mee gerekend", zegt Wim Meulenkamp, wethouder van gemeente Hof van Twente, tevens voorzitter van Mineral Valley Twente.

Meulenkamp wil toe naar een methode waarbij de vergunningverlening rekening houdt met de werkelijke ammoniakuitstoot. Wetenschappelijk onderzoek heeft bijvoorbeeld duidelijk gemaakt dat een hoog ureumgehalte in melk leidt tot een hoge uitstoot van ammoniak.

Ureumgetal sturen

"Als melkveehouder zien we iedere drie dagen hoe het ureumgehalte van de melk is. Door aanpassingen van het voerrantsoen kunnen we het ureumgetal sturen. Dat biedt zeker kansen als we daardoor meer ruimte krijgen binnen onze vergunning", zegt Arjan Bonthuis, voorzitter van LTO Noord-afdeling Zuid Twente en initiatiefnemer van Mineral Valley Twente.

Een ander voorbeeld is het gebruik van snijmaïs als strooisel in vleeskuikenstallen. Meulenkamp: "Ook hiervan is bekend dat het bijdraagt aan het terugdringen van de stikstofuitstoot. Samen met Twentse boeren willen we onderzoeken hoe we er een succes van kunnen maken. Daarbij mikken we enerzijds op verlaging van de stikstofuitstoot en anderzijds op een vergunningensysteem dat rekening houdt met hoe de boer boert."

Mineral Valley Twente zoekt nog naar veehouders die willen meedoen aan het project.

Via Nieuwe Oogst